Partner ISTIA start met marktplaats voor flexibele magazijnruimte

Partner ISTIA start met marktplaats voor flexibele magazijnruimte

Squlo start ‘Uber-variant’ in online aanbod opslagruimte

Logistieke startup Squlo is een online marktplaats opgestart met als doel vragers en aanbieders van opslagruimte met elkaar te verbinden. De visie van de initiatiefnemers is om in navolging van Uber en Airbnb een soortgelijk businessmodel te realiseren met het aanbieden van de grootste opslagruimtes aan te bieden zonder zelf ook maar eigenaar te zijn van één warehouse.

Squlo start ‘Uber-variant’ in online aanbod opslagruimte

De initiatiefnemers van Squlo, Inyigo Robbertz, Glenn Cörvers en Huib Claassen, benadrukken dat het platform niet gericht is op het verdienen van geld door kapitaal te investeren maar door gebruik te maken van bestaande voorraad aan opslagruimtes.

Community-marktplaats

Het platform wil een betrouwbare community-marktplaats creëren waar bedrijven niet alleen hun beschikbare opslagruimte kunnen adverteren maar ook kunnen ontdekken en boeken variërend van de opslag van dertig pallets voor een maand, tweeduizend pallets voor een half jaar tot en met 150 pallets voor enkele jaren. De gebruiker betaalt volgens Squlo alleen voor de opslagruimte die hij echt nodig heeft en voor de aanbieder is het een eenvoudige manier om wat te verdienen met leegstaande opslagruimte.

Toepassing cloud-based WMS

Het huidige platform van Squlo, dat opslagruimte aanbiedt op dit moment in Beringe, Sevenum, Venlo en Venray, verbindt vraag en aanbod met elkaar. Naast het samenbrengen van vraag en aanbod worden ook de onderlinge transacties gefaciliteerd met een cloud-based Warehouse Management Systeem (WMS). “Het toekomstige WMS moet de volledige transactie tussen partijen vooral heel simpel en laagdrempelig houden”, zegt Inyigo Robbertz . “Met enkele klikken moet deze transactie zijn afgehandeld, terwijl ook de material handling wordt gestroomlijnd.”

Overzicht in vraag- en aanbod ontbreekt

Het investeren in het nieuwe warehouses kost veel geld, tijd en flexibiliteit. Daarnaast lopen veel bedrijven volgens de online marktplaats omzet mis doordat het overzicht rondom vraag en aanbod van opslagruimte ontbreekt. “Er zijn enorm veel bedrijven die veel te veel ruimte over hebben, terwijl andere bedrijven te kort komen”, verklaart Huib Claassen.

Aanbod genereert extra omzet

Als voorbeeld worden productie- en handelsbedrijven in kerstartikelen genoemd. Deze bedrijven beschikken over een sterke seizoensafhankelijkheid met een piek rondom de kerstperiode. Zodra hun piekmoment in het voorjaar is afgelopen beschikken zij over leegstaande opslagruimte. Door het aanbieden van deze ruimte ontstaat de mogelijkheid tot het genereren van extra omzet. “Voor bedrijven met product promoties bestaat de mogelijkheid om deze extra kortstondige voorraad dichter bij de klant op te slaan, waardoor kortere levertijden kunnen worden gerealiseerd”, zegt Glenn Cörvers.

Recensies geven

Om veiligheid en vertrouwen te garanderen wil de startup in de toekomst het zogenaamde ‘BeSQULO-systeem’ introduceren, waarmee het mogelijk wordt om bijvoorbeeld geverifieerde identificaties te verrichten, gebruikersbeoordelingen te geven alsmede recensies.

Bron: www.logistiek.nl

Deel dit artikel

Plaats een opmerking

Your email address will not be published.