Klant over Istia

Arifal draait volledig in de cloud met Istia 

Arifal Nederland BV produceert en verkoopt kartonnen dozen en verpakkingen op maat. Kernwoorden in het verhaal van Arifal zijn ‘custom made’ en ‘ontwikkeling’. Directeur Rob Smets schuift graag aan bij een klant voor niet alleen de productie en de verkoop, maar ook de productontwikkeling die daaraan voorafgaat. Arifal was zo’n 10 jaar geleden de eerste klant van Istia. “Met het Istia WMS kunnen we het werk voor onszelf makkelijker maken.” 

Behoefte aan vernieuwing

“Toen we tien jaar geleden met elkaar in contact kwamen was ons toenmalige systeem verouderd, maar nog wel operationeel”, blikt Smets terug. “We hadden behoefte aan een nieuw pakket ter vervanging van het bestaande. Ik heb in het begin veel gesprekken gehad met CIO Peter Brouwers. Met zijn inzicht en ervaring wist hij mijn wensen mee te nemen in de volledige Istia-suite die wij nu hebben draaien.”

Toentertijd was werken in de cloud nog eerder uitzondering dan regel. “Het sprak me wel aan”, gaat Smets verder. “We werkten eerst met fysieke servers. Er werd ieder kwartaal onderhoud gepleegd en dat betekende doorgaans dat er de volgende dag ergens iets niet naar behoren werkte. De cloudfunctie van Istia was daarom voor ons een belangrijke feature. Het was toen echt vooruitstrevend; zelfs ons boekhoudprogramma Exact was toen nog niet online.” Inmiddels is Exact Online een welbekende naam die bovendien te koppelen is aan het Istia WMS.

Service calls

Volgens Smets heeft Istia een goedwerkend systeem om nieuwe features aan te vragen of om problemen te melden. “Via de website kun je een zogenaamde service call aanmaken waarin je je vraag kunt stellen of een probleem kunt melden. Dat kan iets kleins zijn, bijvoorbeeld dat je een bepaalde feature mist, maar ook grotere zaken. Zo hebben wij een Excel-spreadsheet vanwaar we de productieplanning aansturen. We wilden hiervoor een koppeling hebben en die heeft Istia voor ons geïmplementeerd. Nu kunnen we in Istia calculaties doen op basis van onze reeds bestaande Excel-spreadsheet.”

“Je stelt je vraag, geeft aan hoeveel prioriteit die heeft, en je ontvangt snel een reactie met een prijsindicatie. Op deze manier kun je het werk makkelijker maken voor jezelf. Suggesties vanaf de werkvloer kan ik direct omzetten in een vraag. Op basis van de prijs kan ik nagaan of het een waardevolle investering gaat zijn. Dingen die niet kunnen wachten zijn binnen een paar uur opgelost. Het fijne is dat je direct weet waar je aan toe bent. Sowieso zijn de lijnen bij Istia kort en is het team goed bereikbaar én bekwaam. Als ik met iemand aan de telefoon praat heb ik ook iemand aan de lijn die verstand van zaken heeft.”

Koppelingen vanuit Istia

Bij Arifal worden kartonnen dozen en verpakkingen geproduceerd van kartonnen platen. Per dag komen er zo’n 10 vrachtwagens met materiaal binnen. “Voor onze distributie werken wij samen met twee externe partijen”, legt Rob Smets uit. “Gemiddeld hebben we ongeveer 40 transportopdrachtregels per dag. Het Istia OMS kan deze regels voor ons direct exporteren in een format dat de externe transporteur het inlaadt in zijn planningsysteem. Dankzij de koppeling met Exact Online gaat ook de facturering daarna vanzelf.” 

“Dankzij de overstap naar Istia zijn we veel efficiënter gaan werken. Slimme koppelingen zorgen ervoor dat we verschillende foutgevoelige of tijdrovende handelingen uit onze processen hebben kunnen wegnemen. Ik ben ontzettend blij dat we tien jaar geleden dit traject zijn ingegaan.” 

De voordelen van Istia volgens Arifal

100% cloud-based

Complete logistieke suite

Slimme customizable koppelingen

Integratie met Exact Online

Efficiënte en tijdsbesparing

Is uw bedrijf klaar voor de toekomst?

Vraag een demo aan!