Onze sector is er eentje die zich in rap tempo blijft ontwikkelen. Wat staat ons dit jaar te wachten? In dit artikel lichten we drie trends en ontwikkelingen in supply chain management uit waar u uw voordeel mee kunt doen!

De groei van e-commerce

Het afgelopen jaar was zwaar voor de fysieke retail. Gelukkig heeft e-commerce deze retailers in staat gesteld om inkomstenverlies te minimaliseren en mogelijk een nieuw marktsegment aan te spreken – bestaande klanten blijven shoppen maar dan online, precies waar ook nieuwe klanten u kunnen vinden die dat anders wellicht niet gelukt was. De groeipotentie van e-commerce betekent dat retailers eerder geneigd zijn te investeren in magazijnactiviteiten dan in fysieke winkels.

Veel bedrijven die deze transitie maken investeren vrijgekomen budget in magazijntechnologie; een winkel is immers duurder om te runnen dan de totale verkoopkosten van e-commerce-bestellingen die vanuit een magazijn verzonden worden. Wij verwachten dat meer bedrijven op deze manier zullen investeren in de automatisering en efficiëntie van hun software.

Een perfecte online propositie

Order fulfilment is heel anders voor online bestellingen dan voor bulkaanvullingen. Bovendien is het verwerken van individuele bestellingen een arbeidsintensief proces waar nog winst te behalen valt. Order fulfilment moet robuuster worden en meer customizable, waarbij rekening gehouden dient te worden met veel verschillende ordertypen (direct-to-consumer, drop shipping, click-and-collect, curbside pick-up, etc.) om de best mogelijke klantenservice te leveren.

In het online landschap is het bovendien makkelijk om klanten op prijsniveau (de concurrent is iets goedkoper) te verliezen. Veel retailers ‘antwoorden’ hierop met het opbouwen van hun reputatie en de loyaliteit van klanten te belonen. Hoe doe je dat? Door de algehele propositie te perfectioneren – uitstekende service en nauwkeurige voorraadinzicht zijn essentieel. Automatiseringstechnologie zoals een warehouse management systeem (WMS) zijn hierbij onmisbaar.

Online kanalen worden gebruikt om te experimenteren

Tot slot zullen retailers moeten innoveren om hun klanten virtueel een shopervaring te geven die gelijkwaardig is aan de fysieke beleving. Online hebben zij niet dezelfde mogelijkheden als in fysieke winkels, waar makkelijker een complete lifestyle-ervaring aangeboden kan worden.

Online detailhandel biedt meer mogelijkheden voor het volgen van klanten en voor upselling van aanvullende artikelen en herhalingsaankopen dan in een fysieke winkel. Dit betekent dat retailers het zich kunnen veroorloven om te experimenteren: ze kunnen hun e-commercekanalen inzetten als een goedkope manier om pilots te lanceren. Online promoties zijn veel meer data-gedreven en daarom betrouwbaarder en minder risicovol dan instore marketing.

Wat betekent dit voor uw bedrijf?

De rode draad door deze drie voorspellingen is de (aanhoudende) groeiende focus op online verkoop en het verbeteren van het proces, zowel achter de schermen in de gehele keten als met het optimaliseren van de user interface om klanten een optimale ervaring te geven én extra verkoop te stimuleren. Is jouw bedrijf ook toe aan een moderne oplossing? Ervaarde u tijdens de extreme online druktes van 2020 dat uw infrastructuur aan z’n limiet zit? Wij denken graag met u mee!