Een nieuw warehouse management system (WMS) is niet zomaar te gebruiken. Het is van groot belang om dit efficiënt aan te pakken. Het opstellen van een WMS-implementatieplan kan u daarbij helpen. Dit bestaat uit drie stappen waar wij u in dit blog doorheen zullen loodsen.  

Gegevens verzamelen 

De eerste stap is het verzamelen van gegevens. Een belangrijk onderdeel bij WMS-implementatie is namelijk het overzetten van magazijngegevens van het ene systeem naar het andere. Dit betekent dat de gehele database die door het oude systeem werd gebruikt om het magazijn te beheren, moet worden aangepast aan het gegevensschema en de terminologie van het nieuwe systeem. Bovendien moeten ontbrekende gegevens worden toegevoegd en moeten gegevens worden aangepast aan de eisen van het nieuwe systeem. 

Testen 

Voordat u uw nieuwe WMS in gebruik neemt, moet de functionaliteit getest worden en moeten eventuele systeemfouten opgespoord worden. Dit gebeurt meestal met actuele magazijngegevens, zodat u de resultaten tussen het oude en het nieuwe systeem kunt vergelijken. Verschillende magazijnscenario’s worden getest en bugs in het systeem worden verholpen door het WMS-implementatieteam, in samenwerking met uw leverancier en/of planningsconsultant. Uw WMS-leverancier kan in dit stadium eventuele bugs in de systeemconfiguratie verhelpen en zo een probleemloze WMS-implementatie garanderen. 

Implementatie 

Na het testen en aanpassen bereikt de implementatie van het WMS de kritieke implementatiefase. Op een afgesproken datum wordt een nauwkeurige momentopname van de magazijngegevens geüpload naar de database van het nieuwe WMS en begint het werk met het nieuwe systeem. Soms worden beide systemen tegelijkertijd gebruikt voor bepaalde processen om zo de nauwkeurigheid van de gegevens te waarborgen. 

Ondersteuning na implementatie 

Ondersteuning is een belangrijk onderdeel van een succesvol WMS-implementatieplan. Werken met een recent geïmplementeerd WMS brengt vaak problemen aan het licht die tijdens de implementatie niet aan de orde waren. Ondersteuning na oplevering is een belangrijk onderdeel van een succesvol WMS-project. De complexiteit hiervan vraagt om specifieke oplossingen die tijdens de operatie ontstaan. 

Istia maakt hiervoor gebruikt van een SaaS-model (software as a service). Als cloud-based WMS-provider beschikt onze klant door middel van maandelijkse betalingsabonnementen 24/7 over een managed service. 

Wat moet u nu doen? 

Wanneer u bovenstaande drie kritische implementatiestappen in acht neemt kunt u het meeste halen uit uw nieuwe WMS. Houd er wel rekening mee dat deze implementatie een gezamenlijk proces is tussen IT-managers, implementatieteams, warehouse managers en de rest van de organisatie. Zorg voor betrokkenheid en communicatie gedurende het implementatieproces. Wees niet bang om uw WMS-leverancier om hulp te vragen bij de scope van uw project. 

Istia kan u hierbij ondersteunen met ons eigen WMS-systeem. Ons platform is middels een abonnementsmodel schaalbaar van een systeem van 5 gebruikers tot een distributiecentrum met 300 unieke users. Het Istia cloud-based WMS-platform zal kosteneffectief met uw bedrijf meegroeien. Onze specialisten vertellen u graag meer over de oplossingen die ons systeem biedt: best practice WMS-processen, betere klantenservice en efficiënter werken, zonder dat een eigen IT-infrastructuur vereist is.