Klant over Istia
Istia WMS bij FittinQ:
Tijdwinst op elke order
“De eerste paar maanden van het jaar draaiden we goed, totdat corona kwam. Toen gingen we nóg beter draaien”, aldus Bas Lemmers, CEO bij FittinQ Fulfilment BV. Als e-commerce leverancier verzorgt FittinQ 7 dagen per week de business-to-consumer (B2C) fulfilment van Qazqa Europe BV en Lampenlicht BV.
Met klanten in 12 Europese landen is Lampenlicht één van de grootste online retailers in verlichting. In de sterke groei van deze bedrijven bleek de capaciteit van het WMS een bottleneck te zijn. Inmiddels werkt FittinQ met het WMS van Istia. “Wij zijn klaar voor de toekomst.”
“Istia denkt met ons mee en is daardoor de perfecte partner voor een groeiend bedrijf als FittinQ. Met het Istia WMS zijn we klaar voor de toekomst.”
Bottleneck wegnemen
De sterke groei die Lampenlicht doormaakt is niet iets van de laatste maanden. Het bedrijf heeft zich sinds de oprichting in 2007 gestaag doorontwikkeld tot Nederlandse marktleider met internationale vestigingen in Duitsland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
“Doordat we zo snel groeiden – en groeien – kwamen we erachter dat ons WMS ongeschikt was om die toenemende capaciteit aan te kunnen”, aldus Lemmers. “Het aantal orders dat we per uur konden verwerken was gewoonweg te laag. Dat kwam door een traag systeem dat regelmatig vastliep. Gebruikers moesten soms wel acht seconden wachten voordat hun handscanner reageerde op input.”
Pick-and-pack efficiëntieslag
Als mogelijke oplossing kwam het WMS van Istia in beeld: een logistieke oplossing voor de gehele supply chain. “Wij hadden behoefte aan een partij die mee kon groeien met de plannen die wij voor ons bedrijf hebben”, hervat Lemmers. “In januari hadden we contact met Remko Been, CEO van Istia. Samen hebben we de mogelijkheden besproken van het Istia WMS en hoe dat aansloot bij onze wensen en eisen. Op basis van dat gesprek heeft Remko een voorstel gemaakt voor een demo.”
“Naast initiële kosten en maandelijkse kosten was het belangrijk dat het systeem configurabel was, dat de implementatietijd binnen onze planning zou passen, en dat we een klik hadden met onze partner”, aldus Lemmers. “Met name de implementatietijd was cruciaal: het WMS moest up-and-running zijn vóórdat onze mechanisatie live zou gaan.” Deze mechanisatie gaat de efficiency van het pick-and-pack proces in het warehouse verder verbeteren. In februari kon de implementatie van het WMS beginnen waarbij een go-live gezet was van 1 juli, ruim op tijd voor de go-live van de mechanisatie in oktober.
Snellere fulfilment
Het orderproces bij FittinQ verloopt als volgt. Zodra een order binnen komt, wordt er direct berekend wat voor doos er nodig is en hoe die zo efficiënt mogelijk ingepakt wordt. Transsmart geeft vervolgens de juiste verpakkingslabels wanneer het pick-and-pack proces voltooid is. Daarna kan de order naar de klant.
“Dankzij Istia hebben we de vertragende factoren weg kunnen halen uit ons pick-and-pack proces”, blikt Lemmers terug. “We merken een hogere systeemsnelheid met een meer directe respons voor de gebruiker. Het logistieke proces wordt geoptimaliseerd doordat het Istia WMS onze fysieke goederenstroom digitaliseert. Doordat we op iedere order enkele seconden winst pakken, kunnen we dagelijks meer pakketten verzenden. Onze producten komen sneller bij de klant.”
Business rules
Na een demo werd het Istia WMS geïmplementeerd door CIO Peter Brouwers. “Ik gaf al eerder aan dat ik het belangrijk vond om een klik te hebben met onze partner. Peter begreep onze situatie en kwam met een passende oplossing. Het resultaat is een custom én customizable WMS, speciaal voor FittinQ.” Custom, want het systeem is geconfigureerd op de wensen van de klant; customizable, want het systeem kan verder aangepast worden op basis van business rules.
“Dat zijn eigenlijk spelregels waar het systeem zich aan moet houden”, legt Lemmers uit. “Het voordeel van deze methodiek is dat het configurabel is zonder programmeren. Doordat je zelf spelregels kunt aanpassen ben je ineens een stuk minder beperkt door limitaties die een systeem je oplegt. Zo wordt volume van grote orders standaard in kubieke meters gerekend; met dit WMS kun je die limiet zelf aanpassen.”
Intuïtief en responsive
“Het WMS van Istia is intuïtief, responsive en biedt tal van mogelijkheden”, zegt Lemmers tot slot. “Doordat het stabiel draait heb ik niet wekelijks meer contact met IT-support zoals voorheen het geval was.”
“Het team van Istia is dedicated en meedenkend: zaken die je terug zou willen zien in je WMS kun je bij ze neerleggen. Zo willen wij meer gaan conceptdenken op het gebied van grote en kleine orders. Het systeem is daar al op ingericht. Met het Istia WMS zijn we klaar voor de toekomst.”
Bent u benieuwd of het Istia WMS ook aansluit op uw uitdagingen en toekomstvisie? Wij nemen u graag mee naar een innovatieve future-proof warehouse omgeving bij één van onze klanten. Daar ziet u met eigen ogen hoe zij dankzij ons WMS tijdwinst maken op elke order.