Het is een hele uitdaging om als ondernemer anno 2022 jouw klanten tevreden te stellen. Door alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren worden we flink uitgedaagd. Toeleveringsproblemen die van invloed zijn op jouw voorraadniveau, stijgende klantverwachtingen wat betreft online leveringen en toenemende retourvolumes zijn een paar voorbeelden. Problemen vragen om oplossingen! Deze oplossingen vinden we in de vorm van nieuwe systemen en benaderingen om de toeleveringsketen te verbeteren en te kunnen voldoen aan de vraag van de consument naar een snelle, efficiënte en persoonlijke shopervaring.

De vraag is natuurlijk, welke uitdagingen in de supply chain verdienen de aandacht van jou als ondernemer en hoe pak je deze aan?

Uitdaging 1: Voorraadbeheer

Wereldwijd hebben retailers te maken met leveringsproblemen. Het laatste dat je wilt is dat je voorraad opraakt of dat je niet duidelijk zicht hebt op wat en hoeveel voorraad er zich in jouw magazijn bevindt. Je wilt in de winkel geen ‘nee’ verkopen aan een klant en er later achter komen dat er toch nog voorraad was in jouw magazijn. Het is daarom belangrijk dat jouw magazijn, warehouse of distributiecentrum zo efficiënt mogelijk opereert en je maximale controle kan uitoefenen op alle warehousing processen. Overzicht is key!

Efficiëntie en continuïteit kun je bereiken door middel van een Warehouse Management Systeem (WMS). In dit systeem integreer je alle verkoop-en distributiekanalen en creëer je volledige transparantie. Jij hebt de touwtjes in handen. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig de voorraadtoewijzing herzien en de winkelvoorraad voorrang geven boven de magazijnvoorraad.

Weten wat jouw efficiency potentieel is? Vraag dan de Warehouse Maturity Scan aan.

Uitdaging 2: Fulfilment

Door alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren is online verkoop en ‘store-to-door’ bezorging enorm gegroeid. Dit gaat hand in hand met technologische vooruitgang. Alle traditionele modellen en werkwijzen worden heroverwogen en er wordt gezocht naar de beste fulfilmentstrategie voor de komende periode. Retailers zoeken naar de meest kosteneffectieve fulfilmentstrategie, zodat ze ook in deze nieuwe tijd nog winst kunnen maken.

Een populaire strategie onder toeleveranciers en retailers is micro-fulfilment. De focus hierbij ligt op snelheid, efficiëntie en hyperlokale fulfilment. Bij micro-fulfilment wordt gekozen voor kleinere en meer lokale handige hubs in plaats van één groot distributiecentrum. Op deze manier ben je in staat om fulfilment dichter bij jouw klanten te brengen en daarmee jouw transportkosten te verlagen en kortere levertijden mogelijk te maken. Een lokale hub kan tevens dienen als afhaalpunt voor klanten.

Uitdaging 3: Personeel

De online wereld biedt veel gemak, maar maakt je ook heel erg zichtbaar. Dat is fijn wanneer de zaken goed gaan en je klanten tevreden zijn. Echter, wanneer er iets misgaat lig je al gauw onder een vergrootglas en kun je stevige kritiek over je heen krijgen. De perceptie van jouw merk door de consument is van levensbelang voor het bestaan van jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk dat je de juiste mensen in dienst hebt die uitstekende klantenservice verlenen.

Door het tekort aan personeel waar veel bedrijven momenteel last van hebben, neemt de werkdruk op het huidige personeel toe. Dit kan ertoe leiden dat mensen meer fouten maken en het verzuim en verloop toenemen. Jouw mensen zijn het belangrijkste kapitaal in jouw organisatie. Wees zuinig op goed personeel, je hebt ze hard nodig! Zorg dat ze de juiste tools in handen hebben om het werk, ondanks het tekort aan personeel, goed en met plezier te kunnen uitvoeren. Kijk bijvoorbeeld naar welke digitalisering en automatiseringslagen er gemaakt kunnen worden. Dit zorgt voor verlichting van de werkdruk, met als gevolg dat er minder fouten worden gemaakt en het plezier in het werk weer toeneemt.

Hoe weet je nou waar je nu staat en waar nog verbetering mogelijk en nodig is? Vraag de Warehouse Maturity Scan aan.

Uitdaging 4: Retourbeheer

Veel bedrijven konden de afgelopen jaren blijven bestaan dankzij online verkopen. Zoals we al eerder bespraken brengt e-commerce echter ook specifieke uitdagingen met zich mee. Eén van de grootste is het toenemende aantal retouren. Hoe jij omgaat met het retourbeleid heeft een enorme impact op de perceptie die de consument heeft van jou als retailer. Al heb je nog zo snel het product geleverd en alles in goede orde afgeleverd, het retourproces kan de algehele merkervaring maken of breken.

Elke uitdaging kan gezien worden als een kans. Een retourproces biedt jou de kans om meer met jouw klanten in contact te komen. Je kan laten zien waar jij voor staat en wat jij ze te bieden hebt. Let op! Je hebt maar één kans, dus zorg dat je jouw retourproces op orde hebt. Met behulp van een Warehouse Management Systeem zorg jij dat je optimaal zicht hebt op jouw voorraad. Wanneer je dit combineert met een slim omni-channel systeem zit jij op de goede weg. Omni-channel klantenservice zorgt voor een naadloze klantervaring over meerdere kanalen door deze in één systeem te integreren. Op deze manier wordt er efficiënt omgegaan met vragen van klanten.

Genoeg uitdagingen om aan te gaan. Ja, soms is het even moeilijk en wil je misschien het liefste de handdoek in de ring gooien, maar het overwinnen van een uitdaging geeft ook enorm veel voldoening. Jij en je personeel kunnen ervan leren en zo verder groeien. Het overwinnen van een uitdaging kan er ook voor zorgen dat een volgende uitdaging aangaan een stuk makkelijker is. Dus waar wacht je nog op!